Patiënt

Patiënt

Als medisch microbiologisch laboratorium onderzoekt Labmicta lichaamsmateriaal van patiënten op de aanwezigheid van micro-organismen (virussen, bacteriën, schimmels en parasieten) die een infectieziekte veroorzaken.

Zelf lichaamsmateriaal afnemen

Voor sommige onderzoeken vraagt de huisarts of behandelaar je om zelf lichaamsmateriaal af te nemen. Je krijgt hiervoor een afnameset mee, meestal verpakt in een zeegroene plastic envelop. Het is belangrijk dat je het lichaamsmateriaal precies volgens de instructies afneemt.

Als er gegevens ontbreken of het materiaal ontbreekt of is niet correct afgenomen, dan kunnen we het onderzoek helaas niet uitvoeren. Via je huisarts of behandelaar vraag je dan een nieuwe afnameset aan. De uitslag van je onderzoek vertraagt hierdoor. Om dit te voorkomen, vragen we je om alle instructies goed door te lezen en ze stapsgewijs uit te voeren.

 

In het venster van de zeegroene envelop met afnameset staat de naam van het onderzoek. Klik op dezelfde naam hieronder en lees de instructies goed door. Heb je vragen? Bel dan met de assistent van je huisarts of behandelaar.

Inleveren zeegroene envelop

Nam je het materiaal volgens de instructies af en is het aanvraagformulier volledig ingevuld? Doe vervolgens alles in de zeegroene envelop en lever deze zo snel mogelijk in op één van de locaties hieronder:

Doe de zeegroene envelop nooit op de post! Het materiaal wordt dan ongeschikt voor onderzoek.

  1. Bij je (huis)arts

    Lever de zeegroene envelop in bij je huisarts of behandelaar.

  2. Direct bij Labmicta

    De snelste route is zelf de zeegroene envelop bij Labmicta inleveren. Geef deze af bij de receptie tussen 08.00 en 18.00 uur of deponeer de envelop 24/7 in de speciale, gekoelde brievenbus in de muur, rechts van onze hoofdingang aan de Geerdinksweg in Hengelo.

  3. Locatie bij jou in de buurt

    Bekijk hier de dichtstbijzijnde locatie waar je jouw envelop ook kunt inleveren. Hier haalt onze vervoersdienst dagelijks op de vermelde tijd het materiaal op en brengt het vervolgens naar Labmicta.

Heb je nog vragen over het inleveren? Bel dan met ons team relatiebeheer via (088) 537 4245.

Dit gebeurt er met lichaamsmateriaal

Hieronder lees je in stappen wat er gebeurt met jouw lichaamsmateriaal:

1. Ontvangst en controle

Het afgenomen lichaamsmateriaal in de zeegroene envelop komt bij Labmicta binnen. Hier sorteren we alle enveloppen op volgorde van de labafdeling die het materiaal onderzoeken. We pakken de envelop uit en controleren het aanvraagformulier.

2. Uniek ordernummer en barcode

Als het aanvraagformulier volledig en correct ingevuld is, registreren we het formulier en lichaamsmateriaal in ons laboratorium informatiesysteem (LIS). Het materiaal krijgt vervolgens een uniek ordernummer en barcode. Een tweede persoon controleert nog eens alle ingevoerde informatie.

3. Start onderzoek

Afhankelijk van het type lichaamsmateriaal en aangevraagde onderzoek, komt het terecht op één van onze labafdelingen. Iedere labafdeling heeft haar eigen expertise en onderzoeksmethoden. De doorlooptijden (de tijd tussen binnenkomst van het materiaal bij Labmicta en de uitslag) verschillen per onderzoek: van enkele uren tot weken.

4. Uitslag onderzoek

Bij ieder onderzoek hoort een uitslag. Deze wordt beoordeeld door een (senior-)analist en arts-microbioloog. Uitslagen versturen we digitaal vanuit onze medische administratie naar de aanvragende behandelaar, die het vervolgens met jou deelt. Met vragen over je uitslag kun je terecht bij je behandelaar. Bij positieve of opvallende uitslagen belt altijd één van onze artsen-microbioloog met de behandelaar om te overleggen over de verdere medische behandeling.

Privacy gewaarborgd

Persoonsgegevens en uitslagen zijn veilig bij ons. Hoe we alle wettelijke regels volgen en hierop gecontroleerd worden, lees je hier. We delen de uitslag van het onderzoek alleen met je behandelaar en in sommige gevallen met een mede-behandelaar. In het kader van de wet op meldingsplichtige ziekten delen we sommige uitslagen met de GGD.

Overgebleven lichaamsmateriaal

Voor onze onderzoeken gebruiken we zelden al het lichaamsmateriaal. Meestal blijft er iets over. Dit bewaren we voor eventuele aanvullende onderzoeken of we stellen het beschikbaar voor de wetenschap. Bijvoorbeeld voor bijscholing van medische professionals of om medische apparatuur te testen. Het lichaamsmateriaal dat we hiervoor gebruiken, maken we dan eerst anoniem en voorzien we van een ontraceerbare code.

Bezwaar, suggestie of klacht

Met het invullen van je gegevens op het aanvraagformulier voor onderzoek geef je automatisch toestemming om restmateriaal beschikbaar te stellen voor wetenschappelijke doeleinden. Wil je dit liever niet, maak dit dan gerust kenbaar via dit formulier.

Heb je ook eventuele suggesties voor het verder verbeteren van onze dienstverlening of wil je een klacht indienen? Kijk dan hier voor meer informatie.

Facturen

Labmicta factureert in principe aan de zorgverzekeraar of zorgorganisatie die de diagnostiek aanvroeg. Als patiënt ontvang je slechts in enkele gevallen een factuur van Labmicta:

  • als je bent aangesloten bij een zorgverzekeraar waarmee Labmicta geen contract heeft,
  • als je onverzekerd bent,
  • als jouw gegevens onbekend of onvolledig zijn.

Wordt je eigen bijdrage aangesproken? Dan stuurt de zorgverzekeraar soms een kopiefactuur naar jou. Volgens de wet AVG vermelden we op onze facturen alleen de verplichte, minimale persoonsgegevens. Stel je vragen over facturen aan onze afdeling financiële administratie via (088) 537 4200 of facturen@labmicta.nl